Er det nu du springer i flor?

Du kan starte med at navngive dine følelser.

Er du også en af dem, der ikke rigtigt kan sætte ord på, hvordan du har det efter mere end et år med pandemi, isolation, mundbind, social distance og alt det, der er fulgt med?


På overfladen har vi det vel nok ok, men alligevel kan man godt fornemme en følelse af, at mange ikke er rigtige glade. Lige under overfladen lurer unavngivne følelser af noget, der minder om mistrivsel, tomhed, sorg, uro, sløvhed og en følelse af at være drænet. Vi har bare ikke rigtig ord for, hvad vi føler.


Det bliver absolut ikke meget bedre af, at vejret i maj er gråt, koldt og vådt. Det dårligste i 25 år.

"Ved tydeligt at identificere vores følelser eller ved at fin-kategorisere dem kan vi opnå bedre trivsel og bliver mindre syge"

Neuroscientist Lisa Feldman Barrett

Tænker du tilbage på det sidste års tid. Hvad har du så egentlig oplevet? Tiden gik på en måde i stå – og alligevel ikke.

 

For nogle har det været en trummerum, hvor det har været svært at holde fokus med hjemmearbejdsplads, hjemmeunderisning, digitale møder, zoomfødselsdage og meget mere. Alt sammen inden for husets fire vægge. Arbejdsdage, hvor ruten gik fra seng til stue/kontor til køkken og bad.

 

Årets oplevelser står uklare tilbage i et tåget og sløret skær. Og jeg har svært ved at finde mit indre sprudlende forårshumør – i stedet for går jeg rundt med en indre uro og er ikke specielt glad.

 

PhD og Neuroscientist Lisa Feldman Barrett (2) taler om, at en måde at komme videre på er at navngive de følelser vi har. Vi skal i stedet for at sige det går ok – begynde at blive mere konkrete og præcise i, hvordan vi har det. Og allerhelst udvide vores følelsesmæssige ordforråd.

 

Gør vi det bliver vi mere præcise i at italesætte vores følelser. Det hjælper os med at tale om, hvordan vi har det – og med at opdage, at vi ikke er alene – andre har det lige som os.

Vidste du, fx at mistrivsel er en ret almindelig følelse i denne pandemi-tid.

Blev lidt klogere på dig selv – tag quizzen

Du kan starte med at tage quizzen(3) fra Harvard´s Human Flourishing Program, som Dr. Tyler J. VanderWeele bruger i sit arbejde med at vurdere hvor godt man trives. 

 

 

Blomstre du? 

Reflekter over de 10 spørgsmål og se, hvad du scorer. Så er du allerede i gang med at springe i flor.

 

God fornøjelse 🖤

Slip din
drøm fri

Skab forandringer i dit liv. Hold dig opdateret med inspiration, værktøjer og gode tilbud.