fbpx

Hvad får dig til at stå op hver morgen?

Hvad får dig til at stå op på en trist gråvejrsdag og på dage, hvor chefen stjæler din energi? Og hvad får dig på sporet igen, når livet tager en uventet drejning, der ikke var til at forudse. 

Det er på minus-dage, hvor det er særlig godt at have noget større at stræbe efter.

Noget, der rækker ud over hverdagens forhindringer.

 

Livsdrømme, livsformål og følelsen af at have en mission i livet er med til at få os til

at stå om morgenen. Det motiverer os til at kæmpe videre – også på off dage. Det 

giver os energi og motivation at tro på, at dagen i dag er bedre end i går.

 

Det at have et livsformål påvirker vores mentale helbred, og har direkte indflydelse

på vores sundhed, selvværd, velvære og trivsel. Det mindsker stress og har en 

positiv effekt på den måde, vi bearbejder følelser på (1). 

At kende sit formål, er at kende sin masterplan. 

Når du kender dit livsformål, har du lettere ved at sætte mål, skabe retning og 

mening i livet, og du får en oplevelse af, at du indgår i en større sammenhæng eller

helhed. 

 

Tag det helt roligt, hvis du ikke har nogen anelse om, hvad dit livsformål er. Du er

ikke den eneste, der ikke ved det. Det gode er, at det aldrig er for sent at gå i gang 

med at identificere, hvad vi har på hjerte. Men jo før jo bedre. 


Typisk ændrer vores livsformål sig alt efter, hvor vi er i livet. Det kan derfor være en

god idé løbende at tjekke op på, om man er i synk med sine livsdrømme og formål

i livet.

"Den, der kender sine ønsker og med hensigt arbejder på at virkeliggøre dem, vil opleve at følelser, tanker og handlinger bliver indbyrdes afstemt og det fører til indre harmoni"

Csikszentmihalyi

 

Men hvad er et livsformål?

Et livsformål er en fast intention, et tema, en drøm eller en idé, der bringer dig 

frem mod noget, der er meningsfuldt for dig. Noget, der handler om mere end dig 

selv (2). 

 

Det, der er meningsfuldt for dig, kender kun du svaret på. Når du begynder at

arbejde med at finde dit livsformål, vil mulighederne for at opnå målet begynde at

opstå. Du vil også opdage, at det giver mulighed for at fokusere på, hvad der er

vigtigt for dig.

 

 

En måde at begynde at identificere sit livsformål er at:

 

    1. Tænk tilbage på dit liv, hvad har bragt mening, glæde og en følelse af, at du gjorde en forskel. 

    2. Tænk over, hvem du gjorde en forskel for. Var det dig selv, en person, din familie, venner, en forening, lokalsamfund, virksomhed eller kloden som helhed.

 

Gør det simpelt og ligetil, overkomplicér det ikke. Acceptér, at det handler om dig, 

og hvor du finder glæde og energi. Her er et par eksempler, fra nogle af mine 

deltagere:

    • At være noget for mine børn, så længe de har brug for det.

    • At være frivilligt som dyrerettigheds-aktivist.

    • At være en, der deler ud af sine erfaringer og giver unge mennesker en indsigt, som de kan få glæde af i livet.

    • At skabe glæde og fest – og åbne mit hjem for dem jeg holder af.

God fornøjelse! 

🖤

Kilder: (1) Chen. M.fl. "Sense of Mission...", Harvard University, 2019, (2) Csikszentmihalyi "Flow", Dansk Psykologisk forlag 2005.